Mustasaaren kunta panostaa koulujen ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan mentorointiryhmiin


Mustasaaren kunta panostaa koulujen ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan mentorointitoimintaan. Tavoitteena on lisätä työhyvinvointia ja työssä viihtymistä. Mentorointiryhmiin osallistui lukuvuonna 2022–2023 noin 50 työntekijää, ja palaute on erittäin positiivista.

Kvinna och man på skolgård

Myös tänä vuonna varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja koulujen työntekijät voivat hakea mentorointiryhmiin syyslukukauden alussa. Ryhmät tapaavat säännöllisesti lukuvuoden aikana ja keskustelevat eri teemoista välipalan äärellä.

Keskustelut voivat koskea kaikkea työhön liittyvää esimerkiksi ryhmäkoosta ja stressistä aina vinkkeihin hyödyllisistä digityökaluista.

Mentorointiryhmissä keskitytään uusiin työntekijöihin ja osallistuminen lasketaan joko työajaksi tai täydennyskoulutukseksi.

Tärkeää saada puhua kollegoiden kanssa

Victor Koskinen ja Rebecca Lindén ovat kaksi niistä mentoreista, jotka vastasivat mentorointitoiminnasta lukuvuonna 2022–2023. He saivat osallistua räätälöidylle kurssille Åbo Akademin elinikäisen oppimisen keskuksessa ennen mentorointitehtäväänsä.

–  Mentorointiryhmille on tarvetta. On todella antoisaa tavata kollegoita eri yksiköistä, koska heitä ei tapaa päivittäin, sanoo Koskinen.

Koskisen mentorointiryhmässä moni viime lukuvuoden keskusteluista koski muun muassa stressiä ja sitä, miten saada aika riittämään opettajana. Myös koulun ja kodin välinen yhteydenpito nousi esiin keskusteluissa.

Nainen ja mies pöydän äärellä ulkona

Victor Koskinen on työskennellyt opettajana noin 15 vuotta ja Rebecca Lindén on työskennellyt varhaiskasvatuksen opettajana 10 vuotta.

Rebecca Lindénin mentorointiryhmässä keskusteltiin viime lukuvuonna esimerkiksi ryhmäkoosta ja riittämättömyyden tunteista. Tapaamisista kaksi keskittyi hyvinvointiin ja sisälsi muun muassa työkaluja stressinhallintaan.

–  Huomaa, että keskustelut ovat antaneet osallistujille paljon, hän sanoo.

Painopisteenä ratkaisujen löytäminen

Vaikka tarkoituksena on, että mentorointiryhmissä saa keskustella myös negatiivisista asioista, Koskinen ja Lindén kertovat, että painopisteenä on ratkaisujen löytäminen ja positiivinen usko tulevaan.

Kunnan opetuspäällikkö Linda Felixson on ylpeä ja iloinen siitä, että kunta on edelläkävijä henkilökunnan mentorointitoiminnassa.

–  Haluamme pitää huolta työntekijöistämme, jotta he voivat hyvin, viihtyvät ja haluavat pysyä meillä töissä, hän sanoo.

Nainen leopardipaidassa

Kuvassa kunnan opetuspäällikkö Linda Felixson.

Lisää uutisia