Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Oppimisen ja koulunkäynnin tukea koskevaa lainsäädäntöä on päivitetty. Lakimuutokset ja päivitetyt opetussuunnitelmien perusteet astuivat voimaan 1.8.2025.
Uudistuksella halutaan turvata kaikille oppilaille riittävä tuki ja vahvistetaan heidän edellytyksiään suoriutua perusopetuksesta riittävin taidoin. Keskiössä ovat ennaltaehkäisevät toimenpiteet ja inklusiivisen toimintakulttuurin kehittäminen. Uudistuksen tavoitteena on, että oppilaat saavat tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä.
Uudistuksen myötä niin sanottu kolmiportainen tuki (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki) poistuu käytöstä. Keskiössä ovat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt. Näihin kuuluvat muun muassa opetuksen eriyttäminen, kielitietoinen opetus sekä opetusryhmien muodostaminen siten, että opettaja voi huomioida luokan tarpeet riittävän hyvin.

Kaikilla oppilailla on ensisijaisesti oikeus ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin.
Ryhmäkohtaiset tukimuodot
- Yleinen tukiopetus
- Opetuskielen tukiopetus
- Erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä
Ryhmäkohtaisia tukimuotoja voidaan toteuttaa samanaikaisopetuksena oppilaan omassa luokassa tai joustavasti pienemmissä ryhmissä. Ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät vaadi oppilaskohtaista arviointia, suunnitelmaa eivätkä hallinnollista päätöstä.

Jos oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä tukemaan oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä, on oppilaalla oikeus yksilöllisesti kohdennettuihin oppilaskohtaisiin tukitoimiin.
Oppilaskohtaiset tukitoimet
- Erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä (alle puolet yksittäisen oppiaineen oppitunneista).
- Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä (yhden tai useamman oppiaineen opetus toteutetaan yli puolet oppitunneista tai kokonaan pienryhmässä).*
- Erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa (tarkoitettu oppilaille, joilla on kaikkein vaativimmat tuen tarpeet). Oppilaan pääsääntöinen opetusryhmä on erityisluokka.*
- Opetukseen osallistumisen edellyttämät oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet.
* Yleisopetuksen luokassa/opetusryhmässä voi olla enintään 5 oppilasta, joille on myönnetty tämä oppilaskohtainen tukitoimi.
Oppilaskohtaiset tukitoimet perustuvat oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin, ja niitä tulee antaa säännöllisesti ja pitkäkestoisesti. Oppilaskohtaisia tukitoimia annetaan tuen toteuttamista koskevan suunnitelman ja sen perusteella tehdyn hallintopäätöksen mukaisesti.
Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen on viimesijainen toimenpide.
Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen
Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen on viimesijainen keino ja edellyttää aina huolellista harkintaa. Oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen edellyttää, että ryhmäkohtaiset tukimuodot ja oppilaskohtaiset tukitoimet eivät ole olleet riittäviä. Oppilas voi saada hallintopäätöksen perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamisesta vasta, kun oppilas on saanut erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antamaa opetusta pienryhmässä tai erityisluokassa.
Oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista voidaan poiketa kolmella tavalla:
- Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuksittain
- Oppiaineen oppimäärän rajaaminen
- Oppilaan vapauttaminen oppiaineen oppimäärän suorittamisesta terveydellisistä syistä
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain tarkoittaa, että oppilas etenee opinnoissaan omaan tahtiinsa, mutta opiskelee yleisen oppimäärän mukaisesti. Näin oppilas voi edetä opinnoissa joko hitaammin tai nopeammin kuin vuosiluokittain opiskeltaessa. Oppilas opiskelee yhdessä oman vuosiluokkansa kanssa, mutta oppilaan opinnot etenevät vuosiluokalle määritettyjen tavoitteiden sijaan erilaajuisten tavoitekokonaisuuksien mukaisesti.
Oppimäärän rajaaminen (aiemmin oppimäärän yksilöllistäminen) koskee vain pientä määrää oppilaita ja sitä on harkittava tarkkaan, sillä oppimäärän rajaamisella on vaikutuksia oppilaan hakeutumiseen toisen asteen opintoihin. Oppimäärän rajaamista tulisi harkita vasta silloin, kun oppilas ei vahvoista tukitoimista, eli erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetuksesta pienryhmässä tai erityisluokassa, huolimatta saavuta välttävää arvosanaa (5). Oppimäärän rajaaminen edellyttää, että oppilas on saanut erityisopettajan opetusta pienryhmässä tai erityisluokanopettajan opetusta erityisluokassa oppilaskohtaisena tukitoimena. Rajatussa oppimäärässä arviointi on sanallista lukuun ottamatta päättöarviointia. Sanalliseen arvioon lisätään rajaamista ilmaiseva tähti (*). Päättötodistukseen merkitään arvosana 5 *.
Oppilas voidaan terveydellisistä syistä tilapäisesti vapauttaa suorittamasta oppiaineen oppimäärää. Terveydellisillä syillä tarkoitetaan vammaa, sairautta tai toimintakyvyn rajoitetta. Opetukseen osallistumattomuus voi koskea oppiaineen oppituntia viikoittain enintään neljän kuukauden ajan.
Pidennetty oppivelvollisuus
Pidennettyä oppivelvollisuutta kutsutaan 1.8.2026 alkaen varhennetuksi oppivelvollisuudeksi. Päätös varhennetusta oppivelvollisuudesta tehdään lapsen ollessa 5–6vuotias ja se on voimassa siihen saakka, kunnes lapsi lopettaa esiopetuksessa. Jos oppilaan tuen tarve jatkuu oppilaskohtaisten tukitoimien ja perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamisen tarpeena, tehdään päätös opetuksen järjestämisestä oppilaalle oppimiskykyyn vaikuttavan vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella (20 i §). Opetus järjestetään tämän pykälän mukaisesti myös silloin, jos oppilaalla on perusopetuksen aikana ilmenevä vamma, sairaus tai toimintakyvyn rajoite, joka on laadultaan sen kaltainen, että se olisi johtanut oppilaan oppivelvollisuuden varhentamiseen oppilaan ollessa 5 - tai 6 -vuotias. Jos oppilaalla on päätös opetuksesta oppilaalle oppimiskykyyn vaikuttavan vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella, voi hän opiskella oppiaineittain tai toiminta-alueittain.

Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
Toiminta-alueittain järjestettävässä opetuksessa opiskellaan oppiaineiden sijaan toiminta-alueittain. Toiminta-alueittain järjestettävään opetukseen siirrytään vasta, kun oppilas ei oppimiskykyyn vaikuttavan vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen vuoksi eikä tukitoimista ja oppimäärien rajaamisesta huolimatta pysty opiskelemaan oppiaineittain. Jokaiselle toiminta-alueelle on määritelty tavoitteet ja sisällöt tarkemmin kuin aiemmin opetussuunnitelman perusteissa.

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistamisesta kysyttyä
Pienryhmä ja erityisluokka vuosiluokilla 1–9