Digitointiprojekti ja digitaalinen oppimispolku
Digicoaching & FCL – Future Classroom Labs
- Esikoulu ja perusopetus
Innovatiivisten oppimisympäristöjen edistäminen esikouluissa- ja perusopetuksessa 2023-2025
Lyhyt kuvaus projektista ja sen tavoitteista:
- Parantaa opettajien digitaalista osaamista Digivalmentajien (digicoach) avulla
- Tuoda FCL:n metodologia kouluihin ja luoda luovia digitaalisia oppimisympäristöjä.
Anette Hjerpe koordinoi projektia. Koordinaattori suunnittelee projektin yhdessä opetuspäällikkö Linda Felixsonin kanssa.
Digicoaching:
Tavoitteet:
- Tavoitteena on, että kaikki esikouluissa ja peruskoulutuksessa toimivat henkilöt tuntisivat olonsa mukavaksi, haluaisivat käyttää ja olisivat päteviä integroimaan digitaalisia työkaluja opetukseen.
- Toteutuksessa noudatetaan kunnan digitaalista opintopolkua, opetussuunnitelmaa ja Uudet lukutaidot (Nylitteracitet)-ohjelman tavoitteita.
- Tavoitteena on alentaa kynnystä luovaan tutkimukseen uusista laitteista ja digitaalisista työmenetelmistä.
Toteutus:
- Kaksi digitaalista valmentajaa, yksi ruotsinkielinen ja yksi suomenkielinen, palkataan kouluttamaan ja tukemaan henkilökuntaa digitaalisten työkalujen luontevassa integroinnissa suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- Valmentajat rohkaisevat ja ohjaavat henkilökuntaa, joka epäröi digitaalisten työkalujen suhteen, kun taas muu henkilökunta saa tukea monipuolisten työtapojen kehittämisessä ja uusien digitaalisten työkalujen löytämisessä.
- Valmentajien työhön sisältyy inspiraatiotapaamisten, teemapäivien ja täydennyskoulutuspajojen suunnittelu.
FCL – Future Classroom Labs:
Tavoitteet:
- Tarkoituksena on esitellä pedagogiikka ja metodologia FCL:ssä, luoda innovatiivisia oppimisympäristöjä, jotka edistävät luovuutta, kriittistä ajattelua ja yhteistyötä oppilaiden kesken.
- Työtapoja, joissa oppilaat osallistuvat aktiivisesti tiedonhankintaan ja joissa opettaja tukee heitä, pyritään edistämään.
- Tarkoituksena on avata opettajien silmät sille, miten he voivat yksinkertaisin keinoin kehittää digitoimintaansa nykyisistä lähtökohdista.
Toteutus:
- Valmentajat esittelevät FCL-metodologian ja tukevat kouluja FCL-ympäristöjen suunnittelussa yhteistyössä eri yksiköiden opettajien kanssa.
- Oppilaat osallistuvat koko prosessiin varmistaakseen heidän osallistumisensa.
- Yhteistyö eri yksiköiden välillä on ratkaisevaa eri koulujen tiedonlähteiden keräämiseksi ja levittämiseksi.
- MODIM:n ja Digismartin sisäisen materiaalipankin ja jakamiskulttuurin kehittäminen on etusijalla.
- Digitaalista lainausvarastoa päivitetään.
Modim – modernit digitaaliset metodit (2021-2023)
Tavoite:
Mustasaaren digitaalinen oppimispolku
Mustasaaren digitaalinen oppimispolku on tehty yhteistyönä DigiEko ryhmän ja kunnan It tuutoreiden välilä. Mukana tukemassa on myös Centret för livslångt lärande, CLL, Åbo Akademi.
Tutustu Mustasaaren digitaalisen oppimispolkuun
DigiSmart (2022-2024) Mustasaaressa – esiopetus ja perusopetus
Lyhyesti hankkeesta ja sen tavoitteista:
● Varmistaa, että kaikki oppilaat saavat yhtäläiset mahdollisuudet oppia digitaitoja.
● Lisätä tukea digitaalisen oppimispolun käyttöönotolle kunnassa.
● Järjestää opettajille täydennyskoulutusta Uudet lukutaidot -käsitteestä ja kompetensseista
mediaosaamisen ja ohjelmoinnin osaamisalueilla ja tarjoa opettajille tukea digitaalisen oppimispolun toteuttamisessa ja osaamisalueiden integroimisessa opetukseen.
● Laatia konkreettinen suunnitelma, miten yläkouluissa voidaan jakaa oppimispolun sisältöä eri oppiaineisiin.
● Uuden diginäyttelyn suunnittelu ja toteutus.
● Päivittää ja hankkia tarvittavia työkaluja ja ohjelmia MODIM-oppimisympäristöhankkeessa luotuun
digitaaliseen tekniikkapooliin.
● Perustaa digiklinikka ja laatia vuosikello ja manuaaleja, jotka tukevat opettajien digitaitojen
kehittymistä, sekä järjestää täydennyskoulutustyöpajoja.
● Luoda hyvät edellytykset oppilaiden taitojen kehittymiselle ja hyvä kokonaiskuva nivelvaiheen
siirtymistä.
● Osallistaa oppilaat prosessiin ottamalla heidät mukaan tuottamaan oppimateriaaleja.
● Tuoda resurssipankkien kautta yhteistyökulttuuria ja samalla jakamiskulttuuria kunnan suomen- ja
ruotsinkielisten koulujen välille.
● Varmistaa, että työ jatkuu hankkeen päätyttyä.
Toteutus:
Hanketta koordinoi Anette Hjerpe. Yläkoulun opettajista koostuva hankeryhmä suunnittelee yhdessä
koordinaattorin kanssa toteutuksen yhteistyössä opetuspäällikkö Linda Felixsonin kanssa. Opettajat ja
koordinaattori toteuttavat hankkeen yhdessä.
Oppilasryhmiä asetetaan tuottamaan Uudet lukutaidot -teemoihin liittyvää oppimateriaalia, mm. videoita. Oppilaille laaditaan itsearviointilomake. DigiSmart-hanke toteutetaan yli kielirajojen ja yhteistyössä varhaiskasvatuksen kanssa, jotta hanke kattaa koko oppimispolun. Tapaamisilla eri luokka-asteilla työskentelevän henkilökunnan kanssa varmistetaan, että oppimispolun sisällön suunnittelu takaa oppilaiden taitojen kehittymisen.
Kaikille kunnan kouluille ja esikouluille yhteisen diginäyttelyn suunnittelu ja toteutus teemoista mediaosaaminen ja ohjelmointi, jolloin esikoulujen ja koulujen työskentelyä tuodaan näkyväksi. Opettajien tueksi järjestetään työpajoja, pedagogisia kahviloita, täydennyskoulutusta ja tukea digiklinikan muodossa. Laaditaan digitaalinen vuosikello. Luodaan verkkosivusto, jotta hankkeen aikana tehtyjä materiaaleja voidaan jakaa.
Tehdään yhteistyötä ja järjestetään tapaamisia ja yhteisiä täydennyskoulutuspäiviä aiemmista digitaalisista hankkeista tuttujen kumppaneiden kanssa kokemuksien ja tiedon jakamiseksi. Koulujen ja opettajien Erasmus+ -hankkeiden EARLY ja VEGA yhteydessä hankkima tieto leviää kaikkiin kouluihin. Hyödynnetään ja levitetään digitaalisia hanketuloksia ja materiaaleja muilta kunnilta ja toimijoilta. Hankitaan digitaalisia työkaluja, kuten ohjelmointityökaluja, ohjelmointi- ja pelipohjaisen oppimisen ohjelmistoja ja VR-laitteita (Oculus Quest 2). Työkaluja videoiden tekemiseen oppilaiden kanssa. Nämä työkalut sisällytetään MODIM-oppimisympäristöhankkeen yhteydessä luotuun tekniikkapooliin.
Erasmus+ -projektit, joissa on digitaalista sisältöä Smedsby-Bölen koulussa
2018-2020 koulu osallistui Erasmus+ -projektiin EARLY (Education Advancements through Robotics Labs for Youth). Tutustu EARLYyn.
2020-2022 koulu oli pääkoordinaattorina Erasmus+ -projektissa VEGA (Virtual Reality Education & Game based Achievements in classrooms).Tutustu VEGAan.
2022-2024 koulu osallistui VR ELITE -projektiin (Virtual Reality for English Language Innovative Teaching).
Tutustu VR ELITEen.