Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuki
Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tukea koskevaa lainsäädäntöä on päivitetty. Lakimuutokset ja päivitetyt opetussuunnitelmien perusteet astuivat voimaan 1.8.2025.
Uudistuksella halutaan turvata kaikille lapsiille riittävä tuki ja vahvistetaan heidän edellytyksiään suoriutua perusopetuksesta riittävin taidoin. Keskiössä ovat ennaltaehkäisevät toimenpiteet ja inklusiivisen toimintakulttuurin kehittäminen. Uudistuksen tavoitteena on, että lapset saavat tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä.
Uudistuksen myötä niin sanottu kolmiportainen tuki (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki) poistuu käytöstä. Kolmiportainen tuki säilyy täydentävässä varhaiskasvatuksessa. Keskiössä ovat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt. Näihin kuuluvat muun muassa opetuksen eriyttäminen, kielitietoinen opetus sekä ryhmien muodostaminen siten, että opettaja voi huomioida ryhmän tarpeet riittävän hyvin.
Kaikilla lapsilla on ensisijaisesti oikeus ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin.
Ryhmäkohtaiset tukimuodot
- Yleinen tukiopetus
- Opetuskielen tukiopetus
- Erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä
Ryhmäkohtaisia tukimuotoja voidaan toteuttaa samanaikaisopetuksena lapsen omassa ryhmässä tai joustavasti pienemmissä ryhmissä. Ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät vaadi lapsikohtaista arviointia, suunnitelmaa eivätkä hallinnollista päätöstä.
Jos oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä tukemaan lapsen oppimista ja osallistumista on lapsella oikeus yksilöllisesti kohdennettuihin lapsikohtaisiin tukitoimiin.
Lapsikohtaiset tukitoimet
- Erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä
- Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä
- Opetukseen osallistumisen edellyttämät lapsikohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet.
Lapsikohtaiset tukitoimet perustuvat lapsen yksilöllisiin tarpeisiin, ja niitä tulee antaa säännöllisesti ja pitkäkestoisesti. Lapsikohtaisia tukitoimia annetaan tuen toteuttamista koskevan suunnitelman ja sen perusteella tehdyn hallintopäätöksen mukaisesti.
Pidennetty oppivelvollisuus
Pidennettyä oppivelvollisuutta kutsutaan 1.8.2026 alkaen varhennetuksi oppivelvollisuudeksi. Päätös varhennetusta oppivelvollisuudesta tehdään lapsen ollessa 5–6vuotias ja se on voimassa siihen saakka, kunnes lapsi lopettaa esiopetuksessa. Jos oppilaan tuen tarve jatkuu oppilaskohtaisten tukitoimien ja perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamisen tarpeena, tehdään päätös opetuksen järjestämisestä oppilaalle oppimiskykyyn vaikuttavan vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella (20 i §). Opetus järjestetään tämän pykälän mukaisesti myös silloin, jos oppilaalla on perusopetuksen aikana ilmenevä vamma, sairaus tai toimintakyvyn rajoite, joka on laadultaan sen kaltainen, että se olisi johtanut oppilaan oppivelvollisuuden varhentamiseen oppilaan ollessa 5 - tai 6 -vuotias. Jos oppilaalla on päätös opetuksesta oppilaalle oppimiskykyyn vaikuttavan vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella, voi hän opiskella oppiaineittain tai toiminta-alueittain.
