Oppimisen ja koulunkäynnin tuki uudistuu


Esi- ja perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tukea koskevaa lainsäädäntöä on päivitetty. Lakimuutokset ja päivitetyt opetussuunnitelmien perusteet tulevat voimaan 1.8.2025.

Uudistuksella turvataan kaikille lapsille/oppilaille riittävä tuki ja vahvistetaan heidän edellytyksiään suoriutua perusopetuksesta riittävin taidoin. Keskiössä ovat ennaltaehkäisevät toimenpiteet ja inklusiivisen toimintakulttuurin kehittäminen. Uudistuksen tavoitteena on, että lapset ja oppilaat saavat tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa omassa ryhmässä.

Niin sanottu kolmiportainen tuki poistuu esi- ja perusopetuksessa (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki). Varhaiskasvatuksessa tuki säilyy ennallaan. Uudistuksessa keskiössä ovat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtaiset tukimuodot.

Kaikilla lapsilla/oppilailla on ensisijaisesti oikeus ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin omassa ryhmässään.

RYHMÄKOHTAISET TUKIMUODOT

  • Yleinen tukiopetus
  • Opetuskielen tukiopetus
  • Erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä

Jos ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä, on lapsella/oppilaalla oikeus saada yksilöllisesti kohdennettuja lapsi-/oppilaskohtaisia tukitoimia. Näitä ovat säännöllinen erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama opetus pienryhmässä tai erityisluokassa, lapsi- ja oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet.

Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen on viimesijainen toimenpide. Oppilas voi saada hallintopäätöksen perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamisesta vasta, kun oppilas on saanut erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antamaa opetusta pienryhmässä tai erityisluokassa.

Myös lukion oppimisen tuki ja erityisopetus uudistuvat

1.8.2025 voimaan tulevassa lakimuutoksessa selvennetään muun muassa oppimisen tuen ja erityisopetuksen toteuttamista sekä yhteistyön ja vastuun- ja työnjaon järjestämistä.

Oppimisen tuki

Koko lukio vastaa opiskelijan tukemisesta ja ohjaamisesta, johon liittyen yhteistyötä tekevät opiskelija ja hänen huoltajansa, ryhmänohjaaja, aineenopettajat, erityisopettaja, opinto-ohjaaja, rehtori ja opiskeluterveydenhuollon henkilöstö. Oppimisen tuen tulee olla helposti saavutettavaa ja sitä on saatava heti, kun tuen tarve ilmenee.

Tuen tarve arvioidaan ensimmäisenä lukiovuonna ja sitä arvioidaan jatkuvasti opintojen aikana.

Erityisopetus

Jos oppimisen tuki on riittämätöntä, voidaan järjestää erityisopetusta, joka on systemaattisempaa ja tavoitteellisempaa kuin oppimisen tuki. Erityisopetusta antaa erityisopettaja ja sen perustana on hallintopäätös.

Lukioon opiskelijaksi otetulla tulee kuitenkin olla riittävät edellytykset lukion oppimäärään kuuluvista opinnoista suoriutumiseen. Oppimäärän tavoitteista poikkeaminen ei ole mahdollista lukiokoulutuksessa.

Lue lisää:

Lisää uutisia